Monday 31 March 2014

Teaser 8 - Dah Jodoh I Dengan You







Nasib baik aku tak ke mana-mana petang Ahad tu. Salleh datang, dia dari kampung. Balik naik kancil dengan kawan dia. 

Emak kirim buah cempedak di luar pagar untuk aku. Sampai setengah guni, emak ada niat nak suruh aku join meniaga dengan kakak yang jual pisang goreng kat hujung simpang tu ke apa? 

Apa pun aku mengucap syukur. Emak ingat kat aku lagi. Tentu kuat ingatan mak kat aku kalau begini punya banyak kirimannya.

“Emak dan ayah aku sihat ke Leh?” rindu sangat aku kat dia orang. 

“Sihat… kalau boleh semua benda dia nak kirim.” Jawab Salleh. Emak kirim aku dodol kukus dan sambal bilis hitam kegemaran aku. Masakan orang Pahang, sedap. Favourite aku.

 “Ini… mak aku kirim. Tolong sampaikan kat Abang Mal. Bagi kat tangan dia tau!” dia hulur aku satu bungkusan. Sampul surat besar yang dilipat. Aku rasa… lembut, macam kain kut. Kain pelikat dia tertinggal kat rumah mak long agaknya. Takkan kain kapan pulak, kan?

“Letak atas meja dia je boleh?”

“Tak boleh… tak boleh… bagi dia sendiri.” Huh! Apa barang yang sampai kena bagi ke tangan dia sendiri ni? Kut tak boleh je aku letak atas meja dia. Pass je kat Zuraini. Leceh la… nak kena berinteraksi pulak dengan mamat tu, adoyai!

Mak long ni pun satu, kenapalah dia nak menyusahkan aku dengan berkirim mende alah dalam sampul ni melalui aku? Apa dia tak tahu alamat Ikmal ke? Kirimlah dengan pos laju, tak sampai RM10 kut. Kedekut betullah, kerja nak berjimat je

Ni macam mana pulak caranya aku nak bagi sampul ni kat Ikmal tanpa berinteraksi dengan dia? Aku nak kena belajar bahasa isyarat ke apa ni? Hiii...

Salleh minta diri, dah pukul 6 lebih pun masa tu. Aku dan Naz hantar dia orang ke kereta. 

Aku lambai tangan hingga kereta mereka hilang daripada pandangan. Tapi aku nampak kereta Ben pula datang daripada arah bertentangan dan berhenti kat tempat kawan Salleh parkir tadi.

“Buah hati kau dah sampai. Aku masuk dululah.” Naz segera menghilang sebalik pagar. Sedap-sedap dia je gelar Ben tu buah hati aku.

Ben keluar dan menghampiri aku yang tengah berdiri kat pagar. Kat tangan dia ada beg plastik Big Apple Donut.

“Untuk I ke?” Seronoknya aku hari ni. Macam-macam makanan aku dapat. 

“Taklah… bukan untuk you, untuk jiran you.” Amboi, dah pandai buat lawak nampak. Cepat belajar jadi loyar buruk ya.

“Siapa tadi tu?” dia pandang arah jalan raya. Tempat dia berselisih dengan kereta kancil tadi.

Boyfriend I.”

“Tak jadilah bagi you donut ni.”

“Tak baik… dah ada niat nak bagi kenalah bagi. Nanti buruk siku.” Dia hulur plastik berisi kotak donut tu kat aku.

“Terima kasih. Penat?” Dia anggukkan kepala sambil buat regangan. Amboi… nak bersenam kat depan rumah ni pulak ke?

3 comments:

  1. Best bila la boleh baca sepenuhnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baby Mio... thanks sudi baca. Versi cetak akan menyusul tak lama lagi...insya-Allah...

      Delete