Wednesday 12 February 2014

Teaser 2 - Dah Jodoh I Dengan You




 Aku sambung membuang rumput-rumput dalam pasu bunga sementara Naz sedang main air di porch

Dia tengah cuci porch sebenarnya. Tapi gaya macam nak bersiram sekali je.

Aku bangun betul-betulkan pinggang yang lenguh sebab lama sangat bertinggung. 

Hai… rajinnya.” Ada suara menegur, aku yang tengah buat regangan terus toleh arah pagar.

“Ben!” aku tegur dia yang tengah tersenyum dekat luar pagar. Kuat suara aku, menarik perhatian Naz yang tengah berpusing-pusing buat tarian apa ntah sambil pegang getah paip kat tangan. Jatuh berdebab kang baru tahu.

 “Kejap eh!” aku berlari ambil kunci dan buka pintu pagar. Ben ambil tempat kat kerusi batu depan rumah. 

Naz nak tolong buat air jadi dia masuk ke dalam rumah. Pakaian dia pun dah separuh basah.

“Baru sampai ke?” aku tanya dia, muka dia nampak letih tapi dia masih pamerkan senyuman kat aku.

“Dari airport terus ke mari. Balik rumah pun tak ada orang.” Dia jawab, tuntas mata dia pandang aku.

Daddy macam mana?” ceh… cara aku tanya macamlah itu daddy aku.

“Semakin baik… senang hati I tengok dia.” 

“Tak penat ke?” Terharu aku, sampai-sampai Malaysia terus datang sini dulu. Rindu kat aku ke?

“Penat juga… tapi lepas pandang muka you hilang semua penat I. Terbang semua masalah I juga…” 

Naz letakkan dulang yang dia bawa dari dapur. Ada kuih sagu merah bersalut kelapa yang aku buat tengah hari tadi. Naz buatkan jus oren dan air teh panas. Baiknya kawan aku ni.

 “Kuih ni I yang buat… cubalah!” aku letak seketul kuih dalam piring bersama dengan garfu kecil. Dia potong-potong kecil kuih tu dan suap dalam mulut. Kunyah-kunyah sambil pandang aku dan lepas tu telan.

“Sedap tak?”

Delicious!” dia angkat kedua-dua ibu jari. Aku gelak sebab rasa berlebihan sangat pujian dia untuk kuih aku yang tak seberapa tu. 

“Untung I singgah, dapat I rasa masakan you…” dia kata sambil sambung makan. 

“Makan dengan I malam ni?” dia buat cadangan lepas habiskan tiga ketul kuih sagu. Aku rasa dia penat tapi kalau dia tak makan kat luar kat mana pulak dia nak makan. 

 “I ambil you lepas maghrib ya?” Aku rasa nak masak untuk dia malam ni. 

“I masaklah… lepas maghrib you datang makan ya?”

“Betul ni? You nak masak?” dia nampak teruja. 

“Betul… I tau you penat. Tak payahlah keluar.” Dia senyum dengar aku cakap macam tu. Macam manalah rupa daddy dan mommy dia, kan? Tentu perawakan mereka menawan, tengok ajelah anak dia yang ada depan mata aku ni. 

“You ada girlfriend tak Ben?” tiba-tiba aku tertanya soalan tu kat dia. Senyum je dia pandang aku. Cett..

“Kenapa tanya macam tu?” dia senyum lagi. Ayarkkk

“Betul ke Latisha Lourdes, staf finance tu girlfriend you?” 

How do you know about Lat?” Dia tunjuk muka terkejut apabila aku tanya fasal Latisha, tapi dia masih senyum-senyum pandang aku. Geram pulak aku tengok dia ni.

“Adalah orang beritahu I.” Takkan aku nak bocorkan siapa yang beritahu aku fasal ni, kan? Tak baiklah. Terpulanglah kat dia, kalau rasa nak jawab, jawab ajelah. No big deal!

“I pernah rapat dengan dia, masa dia mula-mula masuk kerja. Tapi tak adalah rapat macam kita. I taklah breakfast dan minum petang dengan dia. Cuma… yelah, dia selalu refer I kalau ada apa-apa masalah.” Ben pandang muka aku.

“Sebab tu orang salah faham, ingat I dengan Lat bercinta… funnylah, siapa beritahu you ni? You jeles ke sayang?” dengan senyum simpul dia tanya aku. Cett

Aku cepat-cepat menggelengkan kepala walaupun kadang-kadang aku rasa tak percaya apabila Ben kata dia tak ada teman wanita istimewa.

9 comments:

  1. cepat2 la mr ben bertindak.. karang ikmal gi masuk minang gigit jari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah, kita tengok nanti sejauh mana usaha Ben nak memenangi hati Yana... terima kasih Kak Sharifah Muda :)

      Delete
  2. tq ain buat kite senyum ari ni hihihi.
    Mesti ben akan rasa kenyang 3 hari 3 mlm klu yana yg masakkan ahakz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Ms. Anonymous sebab sudi senyum baca teaser ni. Haruslah Ben kenyang sebab dah lama teringin nak rasa masakan Yana :)

      Delete
  3. Thanks a million 4 the teaser...really lighten up my day. Really miss this cute couple.
    Can't wait to get hold of the novel...hmmmm...bila la masanya ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Fara, jutaan terima kasih kembali sebab sudi baca. Insya-Allah akan keluar dalam tahun ini juga... doakan ya...

      Delete
  4. thun ni keluar? eeee,, xsabar laaaa :D nnti kalu beli dgn kak ain terus boleh tak? nak sign kak ain :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miss Nuradlina... insya-Allah tahun ni keluar... nak sign? Hehe... boleh aje kalau sudi... :)

      Delete
  5. Aku minat gilaa novel nii ! Sweet pulak tu . Bila nk kluar sambungan seterusnyaa ? Tak sabar nii

    ReplyDelete