Wednesday 26 February 2014

Teaser 4 - Dah Jodoh I Dengan You







“Yana, boleh main bola jaring tak?” Kak Liza tanya aku masa kami minum-minum di pantri waktu rehat jam 10:30 pagi. 

Ada Halim yang tengah makan nasi lemak, Wahidah dan Hasimah juga ada kat situ.

“Lama dah tak main bola jaring Kak Liza…” Memang pun aku dah lama tak main bola jaring. Last aku main masa sekolah menengah tingkatan dua dulu je

“Jadi center boleh kut? Join team bola jaring nak? Petang ni ada latihan… kita group dengan HR dan Finance.” 

“Petang ni?” aku terjerit kecil.

“Cari orang lainlah Liza, budak tak cukup inci ni boleh ke tangkap bola? Dok bawah ketiak orang je nanti.” Halim menyampuk. Macam nak bersembur nasi lemak dari dalam mulut dia. Apalah dia ni, nak makan, makan jelah. Nak bercakap tak payah makan!

Aku memang tahu akan ada latihan dan perlawanan acara sukan dalam masa dua minggu ni. Ini semua gara-gara acara Family Day yang akan diadakan di Sunway Lagoon tak lama lagi. Acara sukan seperti bola sepak, bola jaring, bola tampar, badminton, carrom  dan ping pong akan diadakan di sini. 

 “Petang nanti jangan lupa… turun padang!” Kak Liza bagi arahan kat aku, sebenarnya bukan kat aku je… Wahidah dengan Hasimah pun kena. Menggunakan kuasa veto minah ni.

Dekat-dekat jam 5:10 minit petang aku turun ke padang. Dah ramai ahli-ahli pasukan bola jaring kat sana. 

Aku ada nampak Ikmal tadi. Dia pakai t-shirt kuning dan trek warna hitam. Dia team dengan Procurement a.k.a Purchasing kalau tak salah. 

Warna t-shirt team kami hijau. Aku dengar dia orang kata Ikmal ‘killer’ untuk pasukan bola tampar. Tak sangka, dia macam Ben juga, suka bersukan.

Ben kata dia jadi referee untuk pasukan bola tampar. Tahun ni dia tak nak sertai sebarang acara sukan sebab dia kata takut pasukan lain kalah sebab dia terer sangat. Rasa nak gelak guling-guling masa dia cakap macam tu. Ada ke? 

Tapi logiklah jugak kut, sebab dia memang tinggi dan tegap… saiz-saiz mat salih. Aku rasa mau lebih enam kaki tinggi dia ni.

Aku berdiri jauh sikit dari padang bola jaring. Dari sini aku nampak juga court bola tampar. Nampaknya tak lama lagi kedua-dua acara ni akan dijalankan serentak. Saringan untuk menentukan perjalanan seterusnya sehinggalah kejuaraan akhir nanti. 

Aku kena sokong team aku. Jadi rela je aku berdiri kat tengah panas ni sebab kat bawah pokok yang tak berapa batang tu dah penuh dengan orang.

Tiba-tiba aku rasa ada orang letakkan sesuatu atas kepala aku. Aku pegang dan ambil. Topi! Ben tersengih sebelah aku. Siap ber t-shirt putih dan trek biru tua. Hensemnya.

“Panas! Pakai topi tu… nanti you demam!” dia kata kat aku. Kat leher dia tergantung wisel. Nak menjalankan tugaslah tu. 

Dia bagi aku topi habis tu dia tak panas ke? Jadi aku pakaikan topi tu kat dia balik. Dia tanggalkan dan pakaikan kat aku. Aku nak tanggalkan semula, nak bagi kat dia tapi dia letak tangan atas topi kat atas kepala aku.

“Pakai! Lain kali bawa payung. Tunggu I tau!” Dia bergerak ke arah court bola tampar. 

Apabila aku pandang depan dekat kumpulan penonton kat tepi padang bola jaring tu aku nampak Kak Zaiton tengah pandang aku. Tajam mata dia renung kat aku. Oh, my…!

9 comments:

  1. Mesti yana terpaksa jengket2 nk letak topi tu. Eh awat kak ton bgi pandangan laser? Apakah kak ton minat pucuk muda?? Haha klu mcm tu ikmal kn ada hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miss Anonymous... haah, Yana agak come lote orangnya jika nak dibandingkan dengan saiz tegap Abang Ben tu... kesian Ikmal, jenuh nak ngurat Yana tapi dapat Kak Ton lak...

      Delete
  2. Baik2, kak ton dah merenung tu.
    Good entry.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Cik Isma Adeliya... kecut perut Yana tengok jelingan tajam Kak Ton... hehe

      Delete
  3. jdt : main tukar2 topi ekkk...mehhh abg bennn letak kat pale i jer...i pun panas nie...ahakss
    Nape part Ikmal sikit jer...???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata suruh Abang Ben letak tudung saji je atas pale Cik jdt...ekekeke... nanti saya letak bab Ikmal banyak2 khas untuk Cik jdt...kekeke

      Delete
  4. Stakat renungan tajam kak ton tu...abaikan jer...ha ha ha
    seyes rindu kt cite ni...bila la boleh peluk2 n guling2 atas katil ngan ben nih?

    ReplyDelete
  5. Depa jelesssssss ler tu. Wat derk jer Yana. BenYana BenYana BenYana

    ReplyDelete