Friday 18 October 2013

Dah Jodoh I Dengan You - Bab 16








Bab 16

Pukul 7:30 pagi Ahad yang indah permai ni aku terpacak kat depan pagar rumah tunggu Ben datang. Dia called aku setengah jam yang lalu dan paksa aku keluar joging dengan dia. Bukan aku yang angkat called dia tapi Naz sebab masa tu aku dalam bilik air. Patutnya Naz je aku suruh pergi joging dengan Ben sebab dia yang pandai-pandai bersetuju dengan cadangan mamat tu. Ben pun satu, aku call dia tak angkat. Aku SMS kata tak nak keluar dia tak jawab. Pandai kan?
Adalah dalam dua minit terpacak kat luar dia datang. Kereta putih dia tu sebatu aku dah boleh nampak. Kereta mahal gak la kalau ikut cakap Kak Yati. Macamlah aku tak tahu BMW besar macam tu memang tak murah harganya. Kalau ratus-ratus je harganya sebiji memang aku dah tempah untuk semua ahli keluarga aku. Seorang satu, senang. Tak payah berebut.
Oleh sebab aku tak bergerak dan tak pergi kat dia maka dia turun dan tersengih-sengih cakap good morning kat aku. Rambut dia pun tak berapa nak kering aku tengok. Baru sudah mandilah tu. Kasut sukan, trek warna biru tua dan baju t-shirt putih. Aku ni alergik dengan warna putih. Nasib baik dia bukan laki aku. Kalau laki aku memang aku tak bagi dia pakai baju putih. Cepat kotor dan aku tak pandai nak hilangkan kotoran kat baju warna putih. Lainlah kalau dia rela aku hilangkan terus baju-baju putih dia nanti. Ha… yang tu aku terer. Hehehe… Tu pun kalau dia jadi laki akulah.
“Sayang, takkan nak joging pakai seluar jeans.” Dia buat muka pelik tengok aku yang pakai jeans hitam dan baju blouse warna krim, ada ropol-ropol kat depan baju. Memang tak sesuai langsung pakaian aku ni untuk acara joging-joging ni tapi kalau shopping tu, ha… sesuai.
“Mana ada saya setuju nak pergi joging.” Bukan dia tak tahu aku selalu ‘joging’ atas katil je. Siap dengan pijama lagi. Dia sengih dengar aku cakap macam tu.
Takpe lah. Teman saya je…” Dia bukakan pintu kereta untuk aku.
“Awak tak penat ke?” Dahlah minggu ni kerja enam hari. Ahad pun tak boleh nak duduk rumah? Ke dia ni ada alergik kalau duduk rumah lama-lama? Gatal-gatal kulit ke apa ke?
“I rindu kat you…” Eh dia ni… kejap saya awak, kejap I you pulak. Tapi yang bagusnya dengan aku dia tak cakap omputeh sangat. Kalau dengan orang lain berhabuk speaking London. Aku cebik dengar dia cakap macam tu.
“I tak rindu kat you pun,” Aku pun nak ber I you jugaklah dengan dia. Macam best je.
“I sedar, siapalah I ni. You memanglah tak rindu kat I sebab you kan dah ada boyfriend.” Aiii… bunyi suara macam jauh hati je.
“Kalau you dah tahu I ada boyfriend kenapa you berani ajak I keluar?” Aku nak test dia je. Kalau aku dah ada boyfriend aku pun tak berani nak ikut dia ni ke hulu ke hilir.
I can’t help it.” Kali ni dia cakap omputeh pulak. Agaknya selama ni dia control je lidah dia daripada bercakap dalam bahasa ibunda dia dengan aku agaknya.
“Siapa boyfriend you tu? Dia kerja apa? Hebat ke dia?” Bunyi macam jeles je. Aku nak tergelak dah sebenarnya tapi aku kena teruskan lakonan aku. Lagipun aku geram sebab dia paksa aku keluar pagi ni. Dia tutup peluang untuk aku membuta. Aku penatlah walaupun kerja aku tu bukanlah angkat batu bata ataupun tebang kayu balak tapi penat juga aku  nak menjana otak. Berfikir macam mana nak selesaikan kerja dengan efisien. Dia manager senanglah. Orang bawahan ramai. Kat tempat aku, akulah orang bawahan. Kalaulah lantai kat bawah aku tu boleh bercakap lama dah aku suruh dia tolong siapkan kerja aku sama.
“You lagi hebat kut.” Lagipun tak terlintas pulak nak fikir sapa-sapa untuk menjadi kekasih aku. Kalau aku cakap Robert Pattinson karang gerenti dia tak percaya.
Dia bawa aku ke Presint 8, kat situ ada tempat untuk riadah. Court badminton pun ada. Sumpah aku malas nak berpeluh kat sini. Tiba-tiba je aku ada idea yang aku rasa dah cukup mantap untuk batalkan niat dia nak berjoging tu.
“Rumah boyfriend I kat area ni, takutlah kalau terserempak dengan dia nanti.”
“I tumbuk je dia kalau dia marah kita keluar.” Semangat nampak nak tumbuk orang. Muka pun nampak geram je. Hehehe
“I tak kisah kalau you tumbuk dia. Dia pun bukan besar sangat. I takut dia lempang I je, mau senget muka I seminggu.” Aku sambung cerita sedih.  Dia pun macam terperanjat je dengar aku cakap macam tu. Mesti dia kesian kat aku kan. Lepas tu aku tengok dia diam, tengah fikir sesuatu kut.
“Kita pergi Alamandalah.” Dia buat cadangan.
“Alamanda belum bukalah. Lainlah kalau you ada pegang kunci bangunan tu.” Dia gelak dan kemudian hidupkan enjin kereta dan mulakan pemanduan. Alhamdulillah… tak payah aku nak membazir peluh kat sini. Idea aku ni kadang-kadang boleh pakai jugak. Mantap!
Tak lama lepas tu dia berhenti kat kedai mamak yang bertulis Alef Maju kat Shaftsbury Square, Cyberjaya. Banyak kedai mamak yang letak nama ‘Maju’ kat belakang. Mestilah kan, itu sebagai penaik semangat dan doa. Aku rasa tak ada siapa berani letak nama kedai dia ‘mundur’ ataupun ‘tak maju’ kut. Badi tu.
“Kita lepak kat sini sampai Alamanda buka.” Dia hulurkan aku tablet Samsung, suruh aku layari internet. Baiknya hati dia ni, aku pun apa lagi, ambil kesempatan nak cek e-mel. Lama dah aku tak menulis e-mel buat abang long. Terakhir masa 3 minggu lepas dia kata sibuk dengan study. Aku malas nak kacau dia. Aku rasa dia tak tahu pun yang aku dah bekerja sebab dia tak tanya pun fasal tu. Mesti emak dan ayah pun tak cakap kat dia.
Abang long ada hantar aku e-mel bertarikh semalam. Cuma kata dia sihat dan tak sabar nak balik Malaysia. Rindu dah kat semua orang dan kampung halaman. Aku pun kata aku rindu kat dia jugak dan tak sabar nak dia balik sini. Kemudian aku buka FB, yang ni pun dah lama aku tak buka. Ramainya yang add aku jadi kawan. Aku tak sempat nak tilik satu persatu profil orang yang nak berkawan dengan aku tu jadi aku abaikan. Aku baca wall orang aje. Cari kut-kut ada kawan-kawan lama update berita.
“Makanlah, sejuk nanti tak sedap.” Baru aku perasan pelayan tu dah letakkan makanan dan minuman kita orang atas meja. Bila masa entah aku tak perasan pun. Aku signed-out FB dan aku letakkan tablet kat sebelah meja Ben. Aku bangun nak basuh tangan. Mesti dah lama Ben perhati aku, tersengih-sengih agaknya aku baca e-mel kiriman abang long. Hai… nasiblah.
Dekat-dekat pukul 10 kami teruskan perjalanan. Ben berhenti kat stesen minyak di Presint 16. Suruh aku duduk diam-diam dalam kereta dan kunci pintu. Macamlah aku nak lari ke mana-mana.
Masa dengar bunyi alarm kereta dibuka aku tak pandang pun sebab aku tengah sibuk baca SMS Naz yang tanya aku joging kat mana. Terperanjat beruk minah tu kalau tahu aku joging kat Alamanda. Hehehe
Aku simpan handphone dalam tote bag. Baru aku perasan mamat sebelah aku ni pakai seluar kaler lain. Lorr… dia tukar costume rupanya. Dah pakai seluar jeans hitam pulak. Nak sedondon dengan aku kut. Aku senyum, dia pun senyum.
Sebab perut dah kenyang kami ambil keputusan melepak sambil tengok-tengok buku kat MPH. Ben kata dia dah booking tiket wayang jam 12 hari ni. Cerita Iron Man 3. Aku tak membantah sebab aku minat jugak kat Tony Stark a.k.a Robert Downey Jr. tu. Walaupun dia dah tua tapi rupa hensem dia yang klasik tu aku suka. Hahaha
Eh, apabila tengok nama Robert Downey Jr. baru aku teringat pencuci baju Dynamo dan softener Downy yang ada kat rumah tu. Ya-Allah, dah berapa lama dah aku lupa nak pulangkan kat Ben. Ke dia sengaja ajak aku tengok Iron Man ni sebab nak hint fasal tu? Nak tanya aku segan kut.
“Ben, you punya Dynamo dengan Downy I lupa nak pulangkan.”
“Apa tu?” Dia buat muka blur. Kat tangan dia ada waffle sundae yang dia beli kat Baskin Robbins tadi. Macam budak-budak dia ni, suka makan benda-benda manis macam tu.
“Sabun pencuci baju dan softener yang you beli kat Giant… err beberapa bulan lepas.”
“Oh.. itu untuk you. Tak guna lagi eh?”
“Apasal? Baju I tak wangi eh?” Aku rasa baju aku wangi je sebab aku guna Kao Attack yang ada pewangi tu. Ke dia nak bau baju aku seragam dengan bau baju dia? Cakaplah awal-awal. Huh! Ada-ada aje idea tak boleh pakai aku ni muncul.
Wayang habis aku merengek-rengek nak balik. Bunyi macam mengada kan? Sebab apabila aku cakap baik-baik ajak dia balik dia buat pekak je. Macam ada plan nak tidur sini je. Yelah, tadi dia bawak baju spare. Siap boleh tukar baju kat stesen minyak. Ni… manalah tahu kut-kut dia ada bawak tilam bantal pulak dalam but kereta dia. Jenuh aku kalau betul teori aku ni.
“Jomlah balikkkkk…” Panjang ekor balik tu aku sebut.
“Teman I makan dulu.” Teman je? Takde niat nak suruh aku makan sama ke? Tapi perut aku ni memang tengah lapar. Lapar nasik. Kalau dia nak makan KFC, Burger King, Pizza Hut ataupun yang seangkatan dengannya mau meraung aku. Janganlah ikut selera mat salih dia tu. Tolonglah makan nasi… nasi… nasi… aku berdoa dalam hati.
“Yana nak makan nasi kan?” Aku rasa macam nak melompat dengar dia cakap macam tu. Sukanya aku. Cepat-cepat aku anggukkan kepala.

8 comments:

  1. Sangat Best....harap ada N3 masa terdekat...esok pagi ker...Ain?

    ReplyDelete
  2. best.... suker sangat.... nak lagi...hehe

    ReplyDelete
  3. Miss Anonymous ;) Nurcahaya Abadi dan Sarina Abr - terima kasih sudi baca dan komen - N3 seterusnya lambattttt sikit - penulis tengah exam - hehe - takut kalau kantoi nanti kena baling ngan kipas siling plak... muahaha

    ReplyDelete
  4. Best2..hehe..good luck dik in ur exam. :-)..aishah arishimd

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks akak atas doanya dan sudi mengikuti kisah Ben-Yana ni :)

      Delete