Monday 7 October 2013

Dah Jodoh I Dengan You - Bab 13





Bab 13


Dalam kereta aku terlelap. Sedar-sedar Benjamin dah matikan enjin keretanya. Dah sampai ke? Aku mamai.
“Kita kat Giant, teman saya beli barang kejap boleh?” Alah… aku baru berangan-angan nak balik cepat. Nak mandi dan lepas tu baring-baring atas katil. Aku rasa penatlah hari ni. Keluar rumah dari subuh lagi, ni dah nak malam aku masih ada kat luar lagi.
Aku berjalan beriringan dengan Benjamin. Dia ambil troli dan perlahan-lahan kami menapak ke dalam Giant. Masa Benjamin tengah pilih-pilih barang di bahagian syampu dan sabun-sabun aku pun terfikir nak beli juga. Alang-alang dah ada kat sini aku pun bercadang nak beli beberapa barang keperluan. Aku beritahu Benjamin aku nak ke bahagian lain dan nanti aku jumpa dia kat depan kaunter bayaran tu aje. Dia angguk dan aku cari bakul nak isi barang-barang yang aku nak beli.
Mula-mula aku ke bahagian barang-barang makanan. Aku ambil sos cili, sos tomato dan kicap. Aku ambil maggi perisa kari 2 bungkus besar. Aku ambil gula juga. Lepas tu aku kembali ke bahagian barangan mandian, aku ambil syampu dan conditioner. Tak lupa juga ubat gigi dan gel mandian.
Tengah aku baca keterangan dekat tiub pencuci muka jenama Safi Rania tu tiba-tiba ada orang ambil bakul di tangan aku. Aku toleh, Benjamin sengih pandang aku dan masukkan bakul tu dalam troli dia.
Eh, tak apalah!” Aku cuba nak larang.
“Tak apa, letak sekali kan senang. Berat nak bawa bakul ni nanti.” Bukannya aku beli banyak sangat barang macam dia tu. Aku jeling isi troli dia. Ada tisu tandas, pelembut pakaian jenama Downy ada 2 botol besar. Cecair pencuci pakaian jenama Dynamo pun ada 2 botol besar jugak. Sekarang aku tahu kenapa pakaian dia selalu bau wangi, sebab dia guna sabun dan pelembut berjenama itulah agaknya. Aku ni pulak hanya mampu beli jenama murah-murah je. Ada duit nanti aku nak beli sabun basuh baju yang macam dia belilah. Harap-harap lambat sikit reput dan buruk baju-baju aku nanti.
“Yana nak solat dulu ke?” Dia tanya aku, baru sedar agaknya dah maghrib ni. Sebenarnya last aku boleh solat subuh tadi je. Malu pulak nak cakap kat dia aku tak boleh solat jadi aku abaikan soalan dia. Jangan dia ulang lagi sekali dahlah.
Lepas sejam berkeliling dalam Giant akhirnya kami pulang. Benjamin angkatkan beg plastik yang berisi barangan yang aku beli tadi sementara aku buka kunci pintu pagar.
Tiba-tiba pintu rumah terbuka dan Kak Yati tersengih di situ sambil tegur Benjamin. Mamat tu pun apalagilah… terus masuk pagar dan hulurkan barangan aku kat Kak Yati.
Lepas tu dia minta diri untuk pulang dan melambai kat aku. Siap pesan lagi suruh aku tunggu dia jam 7 pagi esok. Lepas cakap sepatah dua kata dengan Kak Yati aku minta diri nak ke atas. Si Naz pun tak nampak batang hidung. Dah tidur agaknya.
**********
Jam 6:30 pagi aku turun lepas bersiap-siap nak pergi kerja. Hari ni aku pakai baju kurung kain koton bertanah coklat cair. Dihiasi dengan kuntuman bunga ros kecil berwarna merah dan berdaun hijau. Aku suka baju ni sebab aku rasa ceria ketika memakainya. Mulanya aku nak lepaskan aje rambut aku ni tapi takut nanti rasa rimas pula. Jadi aku ikat ekor kuda. Aku cadang nak potong sikit rambut aku ni hujung minggu nanti.
Kak Yati dah jerang air rupanya. Macam mana aku tahu Kak Yati yang  jerang? Sebab kawan aku Si Naz yang tak berapa nak boleh diharap ke dapur tu masih ada kat atas. Tengah bersiram lagi. Kalau Naz mandi paling minimum mesti setengah jam. Berjanggut nak tunggu giliran kalau dia yang mandi dulu. Dia buat  apa dalam bilik air tu pun aku tak tahu. Mandi lama-lama pun kulit dia coklat juga aku tengok. Hahaha… sori Naz, aku terkutuk kau pulak pagi ni.
Aku bancuh nescafe dalam teko kecil. Cukup-cukup untuk aku dan Kak Yati. Aku bancuhkan juga air milo untuk Naz dalam mug. Untung kau Naz, ada kawan yang baik dan prihatin macam aku ni. Aku masukkan dua keping roti dalam toaster. Letakkan botol jem dan juga mentega atas meja.
Kemudian aku kemaskan barang-barang yang aku beli di Giant malam tadi. Aku keluarkan satu persatu dan susun dalam kabinet. Eh… kenapa pula sabun Dynamo dengan Downy ni ada kat aku pulak. Elok je berduet benda alah tu dalam beg plastik. Mesti Ben salah bagi ni, dia yang angkat barang aku kan? Hrmm… nantilah aku bawa sekali, pulangkan balik kat dia.
Semalam tu pun dia sibuk nak bayar semua barang-barang yang aku beli tu. Apa dia ingat duit aku tak laku ke apa. Kalau aku tahu dia nak bayar patutnya aku ambil barang yang mahal-mahal. Aku dah lama teringin nak beli radio yang ada pemain CD tu. Hahaha… jahatnya aku.
“Dah siap Yana?” Kak Yati tegur aku.
“Dah, akak minumlah. Yana dah bakarkan roti untuk akak.” Aku tuangkan air untuk dia dan letakkan roti dalam piring dan suakan kat depan dia.
Thanks, Yana tak makan ke?” Dia nampak aku minum je.
“Yana makan nanti je, kat tempat kerja.” Pakej pergi dan balik kerja dengan Benjamin tu termasuklah sekali dengan sarapan dan minum petang. Jadi aku malas nak makan kat rumah. Kalau aku tak makan dengan Benjamin nanti aku takut dia kecik hati pulak. Badan je besar tapi hati sekecil kuman. Aku kutuk Benjamin pulak. Hehehe
“Sayang, cantiknya you hari ni.” Dia bisik kat aku masa kat dalam kereta. Aku tunggu kat luar pagar. Elok dia sampai je terus aku buka pintu dan masuk. Aku takut dia buat perangai mengada-ada dia nak turun dan bukakan aku pintu pulak. Aku ada tangan, okey?
‘Sayang… erkk’ Aku speechless. Lepas aku marah dia panggil aku sweetie dia berhenti dah panggil macam tu. Sekarang dia nak panggil aku sayang pulak ke? Euwww… tak rela.
“Saya tak suka Yana pakai macam ni.” Lepas puji aku cantik dia sound aku macam ni pulak. Demam ke sawan mamat ni. Aku tak fahamlah maksud dia. Salah ke pakai baju kurung pergi kerja. Semalam aku tengok elok je Puan Fadzilah pakai baju kurung? Ke taraf-taraf manager je yang boleh berbaju kurung ke ofis? Kalau sungguh begitu aku tak setuju!!! Ini tidak adil!!!
“Saya cemburu sebab terpaksa berkongsi kecantikan Yana dengan orang lain. Kalau boleh saya tak nak benarkan Yana pergi kerja hari ni.” Dia sambung lagi ayat dia. Ooo… barulah aku faham. Bukan sebab tak boleh pakai baju kurung tapi sebab dia jeles. Tapi… eh… apa fasal pulak dia nak jeles? Dia laki aku ke? Hahaha
“Semalam dah ramai yang tanya fasal Yana. Nampaknya saya kena cepat-cepat sebarkan pada mereka yang saya ni tunang Yana.” Dia cakap sambil senyum dan pandang aku.
“Tak ada niat nak buat pengumuman dalam kilang ke? Gunalah PA system.” Aku pulak bagi cadangan bernas kat dia.
Good idea, nanti saya minta tolong kat Zana.” Aku rasa nak sekeh-sekeh je kepala dia, geram aku tengok sengih dia tu.
“Walau apa pun saya tetap nak kata yang Yana ni tunang saya.” Nampaknya dia ni memang jenis tak berputus asa. Tak tau hukum agaknya. Berdosa tau tak menyebarkan fitnah. Tiba-tiba aku dapat idea nak matikan hujah dia.
“Mana ada orang Islam bertunang dengan orang bukan Islam.” Aku tau dia Kristian. Aku pernah nampak rantai platinum ke silver ntah, yang ada lambang salib. Padan muka dia, lepas aku cakap macam tu dia terus diam.
Pagi ni jalan jem agak luar biasa. Kami sampai dekat-dekat jam 7:40 pagi. Ben ajak aku sarapan kat kantin kilang je. Dia pergi beli makanan dan aku pergi ambil air. Kat sini air free… er… konsep free flows drink. Tapi waktu rehat aje air akan disediakan. Aku rasa kalau tiap masa ada air kat sini mau ramai yang buat kantin ni macam kedai kopi. Bergebang sambil minum-minum. Alangkan kat kedai kopi yang kena bayar tu pun sentiasa penuh inikan pula tempat free macam kat sini.
Ramai pulak yang beratur nak ambil air ni. Ada 6 tong stainless steel atas meja ni. 2 tong untuk setiap jenis air. Lepas ambil 2 cawan nescafe aku blah. Sempat dengar dia orang sok sek sok sek fasal Ben. Hairan katanya sebab nampak Ben makan kat kantin. Selalunya Ben ni makan kat mana? Takkan makan kat tepi longkang dekat tempat parkir tu pulak kut. Sebab kat situ ada pokok-pokok dan juga bersusun meja dan kerusi batu. Situlah tempat pekerja-pekerja lelaki lepak sambil merokok.
Apabila aku duduk sebelah Ben semua yang ada kat situ mulalah pandang-pandang. Ada yang curi pandang tak kurang juga yang pandang betul-betul. Ben pilih tempat paling belakang jadi takkan aku nak menghadap dinding. Aku pun menghadaplah pemandangan keseluruhan kantin ni, natijahnya orang lain pun dapatlah pandang-pandang kami kat sini.
“Ben, orang kat sini memang suka pandang-pandang orang eh?” Aku cakap perlahan. Takut orang lain dengar sebab kat meja depan tu ramai orang tengah makan. Meja ni disusun memanjang. Jadi boleh duduk ramai-ramai lah.
“Lain kali jangan lawa-lawa sangat datang kerja. Sebab tu dia orang pandang. Saya cemburu tau.” Itu pulak yang dia jawab kat aku. Tak ada kesinambungan langsung dengan soalan aku tadi. Nak kata fail BM dia ni fasih pulak cakap Melayu.
Yelahyelah… esok Yana datang kerja pakai baju tidur je. Pijama belang-belang, boleh?” Dia gelak sakan dengar aku jawab macam tu.
Sebab dia gelak macam tu lagi ramailah orang toleh-toleh kat kami. Saja nak cari publisiti murahan kot dia ni. Bajet retis ke apa? Lepas tu aku terus makan je tak cakap-cakap lagi. Muka pun aku tak angkat, pandang pinggan aje.
.

11 comments:

  1. Eeeeeeee serius comel sweet n funny derang ni. N I like ur style of writing too.. Kp it up!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Miss Anonymous - Teruskan mengikuti dan membaca blog ini :)

      Delete
  2. suke sangat2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Anonymous - terus baca dan sukai Ben dan Yana ya... :)

      Delete
  3. best2...jeles pulak si ben nie...cepat smbung ye =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Ms Anonymous - Ben memang cemburu.... :)

      Delete
  4. Aduhhh baru beberapa hari baca cete ni dh ketagih.. Cepat sambung ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi baca, komen dan ketagih dengan cerita ni Ms Anonymous :)

      Delete
  5. Replies
    1. Yana je tak tahu tahap mana keglameran Ben tu Cik Aisyah :)

      Delete
  6. bru bce dh ketagih cmni .. hailahhh .. ben nyer psl ah ni ... btw best sgt citer ni ... suke cre akk menulis .. sgt selamba ayt dye

    ReplyDelete