Monday 30 September 2013

Dah Jodoh I Dengan You - Bab 5




Bab 5

Kami angkut minuman dan pisang goreng keluar rumah. Letak atas meja, memandangkan hari pun agak redup jadi kami bercadang melepak sambil minum-minum kat meja batu tu aje. Tak lama kemudian Naz ikut serta sambil sengih-sengih macam kerang busuk.
Aku tolong tuangkan air nescafe panas ke dalam cawan. Kak Yati tengok-tengok pokok bunga yang ditanam dalam pasu. Bersusun je kat tepi-tepi dinding pagar dia ni. Rajinnya Kak Yati ni tanam bunga. Semuanya subur-subur je. Mesti tangan dia sejuk sebab tu pokok-pokok bunga yang dia tanam gemuk-gemuk dan merimbun. Agaknya kalau dia tanam orang mati pun boleh hidup balik orang tu.
Baru gaya nak suap pisang goreng dalam mulut aku dengar suara Kak Yati dok hai-hai dengan siapa ntah. Kemudian aku dengar pintu pagar dibuka dan dengar Kak Yati ajak orang tu masuk. Aku duduk membelakangkan dia orang. Baru aku nak menoleh sedar-sedar orang tu dah terpacak sebelah aku. Mujur aku tak melatah.
Naz yang sedang bawa sebiji mug di tangan pun macam terkejut je tengok orang tu. Naz pergi buat air milo tadi. Sebab kanak-kanak riang yang dah tua ni tak boleh minum nescafe. Nanti dia migrain tujuh hari tujuh malam katanya. Tu yang dia masuk dapur dan buat air sendiri.
“Duduklah!” Ajak Kak Yati. Aku jawab juga teguran orang tu, dia hai aku dan aku hai kat dia balik. Lelaki tu ambil tempat betul-betul kat depan aku. Pakai sepasang pakaian sukan warna putih. Trek putih dia ada tiga belang hitam di tepi. Kasut sukan pun warna hitam putih. Orang Pahang ke? Taasub sangat dengan warna bendera Pahang nampaknya.
“Hai Yana!”
“Hai!” aku pun hai lagi sekali. Eh… tadi bukan dah hai-hai ke? Patut sekarang ni bye-bye je… macam lagu Ezlynn tu. Yang ajaibnya dia hai kat aku je, kat Naz dia buat selamba je. Apakah Naz ni halimunan yang dia tak nampak?
Aku tolak secawan air nescafe depan dia lepas dengar Kak Yati pelawa dia makan. Nasiblah kalau dia pun sama macam Naz, tak boleh minum nescafe. Pergilah masuk dapur dan buat air sendiri. Tak tahulah pula kalau Naz rela nak sedekah air milo dia kat lelaki ni.
Kak Yati buka bungkusan  yang dibawa oleh lelaki tu. Cakoi dengan pencicahnya, kaya warna hijau. Semerbak harum je bau cakoi panas tu. Terliur aku, seyh!
“You dari mana?” Kak Yati soal dia.
“Joging!” dia jawab sepatah.
“Rajinnya joging panas-panas ni.” Kak Yati tak perasan ke cuaca tengah redup sekarang ni? Oh, agaknya maksud Kak Yati masa lelaki tu joging tadilah cuaca panas kut.
Aku toleh belakang, intai kat luar pagar. Kereta dia ada kat situ. Tak sangka pulak orang Puchong suka joging sambil bawa kereta. Patutlah aku tengok dia tak berpeluh pun. Joging dalam air cond rupanya. Sempat lagi pergi beli cakoi. Propa sungguh!
“You suka joging?” Dia tanya aku. Motif dia tanya aku soalan tu? Gemuk sangat ke aku ni? Ataupun dia ada hasrat nak ajak aku berjoging dengan dia? Kalau yang tu aku setuju. Sekarang pun aku rela je berlari sambil pakai skirt kembang payung ni. Amacam?
“Belinda buat apa? Kenapa tak ajak sekali?”
“Dia tengah siap-siap nak pergi dinner.” Ben jawab sambil makan cakoi yang dia bawa. Nak buruk siku dia ni, sendiri bawak sendiri makan.
“Akak nak ucapkan terima kasih pada Ben sebab sudi tolong Yana.” Aku dengar je mereka berdua berbual. Tapi Kak Yati sebut nama aku tu. Kenapa pulak dia ucapkan terima kasih bagi pihak aku ni? Tapi nak bertanya lidah aku kelu pulak. Mata jahat aku ni pun sesekali sibuk je nak menjeling makhluk Tuhan yang hensem sangat depan aku ni.
Naz pun sesekali aku tengok menjeling jugak kat Ben. Lama-lama aku dengan Naz main mata. Guna bahasa isyarat mata, konon-konon nak pengsan terjatuh hati kat makhluk hensem ni. Entah kenapa tiba-tiba Naz julingkan mata ke atas, perbuatannya tu menimbulkan kelucuan dan aku tergelak kecil.
“Comelnya you ketawa, ada lesung pipit di pipi kiri.” Entah bila Benjamin perhatikan aku. Terus aku berhenti ketawa dan tutup mulut. Naz pun macam terkedu, last-last suasana jadi sunyi.
“Yana berdarah campuran ke? Rambut perang, mata hazel… kulit putih merah.” Oh mai!!! Dia buat analisis fasal perawakan aku ke ni? Aduh, aku dah tak sedap hati di x-ray oleh mata lelaki di hadapanku ini. Aku cuma mampu menggeleng.
She’s pure Malay.” Kak Yati tolong jawabkan bagi pihak aku. Terima kasih Kak Yati. Memang soalan sama ada aku ni beregu campuran ataupun tidak sering menampar gegendang telinga. Sebenarnya rambut aku bukanlah perang keseluruhannya, perang sikit-sikit je. Banyak je helaian rambut hitam aku, agaknya sebab aku malas nak letak hair conditioner maka rambut aku ni tak berapa sihat. Berubah warnanya, jangan kejap lagi berubah warna putih sudahlah. Memang aku kena pergi bertapa kat Gunung Jerailah jawabnya. Tua sebelum waktunya!
You kinda cute.” Mata Benjamin masih lekat di wajahku. Tiba-tiba je aku rasa skirt aku ni ketat, kembang bontot aku kena puji. Tapi silaplah, aku ni jenis tak makan puji. Aku makan nasi je. Makanan ruji nombor satu aku tu. Jadi memang jelas dan nyatalah yang aku ni orang Melayu, kan? Sebab tahap kegilaan aku pada nasi amat tinggi. Boleh pengsan kalau tak makan nasi sehari. Western food bukan pilihan aku.
Sebelum sesi puji-pujian ni jadi semakin meleret baik aku minta diri dulu. Tak sanggup dah aku nak tercongok kat depan dia dan tunggu dia ratah seluruh muka aku ni. Walaupun sebenarnya aku masih lapar dan teringin nak makan cakoi yang macam memanggil-manggil aku tu. Waaaaa…. Pisang goreng tu pun aku baru makan sekeping je. Ruginya.
“Yana masuk dulu ya. Lupa nak call emak.” Aku beralasan. Padahal masa kat kedai makan tadi aku dah called emak dan beritahu yang kami dah selamat sampai. Emak siapalah pulak yang aku nak call ni? Hai, lah nasib.
Tanpa menunggu jawapan daripada sesiapa aku pantas masuk ke dalam rumah. Terus menuju ke bilik tidur. Tak sampai seminit kemudian Naz ikut masuk.
“Na… hensemnya mamat kat luar tu. Aku ni kalau tak mengenangkan dah ada boyfriend, memang aku target je mamat tu.” Naz dah mula keluarkan statement gatal dia tu. Memang kawan aku ni jenis mata keranjang jugaklah.
“Suka hati kau je nak target-target dia. Entah-entah laki orang!”
Takde maknanya… tak gaya macam laki orang pun.” Naz nafikan kata-kata aku.
Bawak-bawak mengucap Naz. Ingat sikit kat boyfriend kau yang tengah berjihad tu!” Naz cebik dengar kata-kata aku. Selalu aku sound dia kalau dia cuba nak menggatal. Sebab tu dia selalu bengang dengan aku.
Memang aku tak berapa berkenan dengan motto hidup Naz tu. Dia tu asyik nak enjoy aje. Tapi dia kan dah janji nak sehidup semati dengan boyfriend dia yang masih belajar di UPM tu, apa hal pulak yang dia tak reti-reti nak setia? Korek biji mata tu karang baru tahu.
“Tapi aku rasa dia minat kat kau lah!” Naz dah buat tafsiran sendiri.
“Baguslah kalau dia minat kat aku yang masih single mingle ni. Kau jangan berani-berani kacau dia tau!” Aku saja warning Naz, sebenarnya aku cuma nak Naz setia je. Kalau dia masih single aku tak kisah pun dengan siapa dia nak menggatal. Dengan bai roti pun boleh, asalkan dia orang suka sama suka. Muahaha

2 comments: